Mannetjesmaker in de IT
On top of your world…
18 maart 2021
Missie, Visie … en dan?
15 mei 2021
Show all

Mannetjesmaker in de IT

Als CIO of IT-executive heb je een ingewikkelde opdracht. Je werk is niet altijd makkelijk. Je eigen personeel verwacht veel van je, maar ook je klanten – die je vroeger collega’s noemde – stellen hoge eisen aan je werk. Alles stopt bij jou, dat is niet eenvoudig en soms verschrikkelijk moeilijk. Wie helpt jou in je werk en met je richting?

Door Jan Massier*

 

Communiceren, Google vertelde het onlangs maar weer eens, is de oplossing. Naar alle partijen die wat van je willen. Ze verlangen dat je hen op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen. Nu, morgen en straks. Maar hoe doe je dat en hoe bescherm je je eigen reputatie? Allemaal zaken waar je zeker in je werk niet alle tijd voor hebt. De Amerikaan David Garth (1930-2014) was een man met de reputatie van mannetjesmaker. Zo hielp hij diverse politici in het zadel. Hem lukte het o.a. als enige vier mannen burgemeester van New York te laten worden. Hoe hem dat steeds lukte? (De Volkskrant) “Hij was een politicus die wist hoe hij televisie moest gebruiken, in plaats van een televisieman die politici van advies diende.”

Net als die mannen van Garth kunnen ook CIO’s en IT-managers wel wat hulp gebruiken. Zij zijn – net als politici – erg kwetsbaar en moeten aldoor presteren. Gemiddeld tweeënhalf tot drie jaar zitten ze op hun plek. CIO, Career Is Over, wordt dan gezegd. Vandaar mijn overtuiging dat leiders in IT geholpen moeten worden. Maar dan vanuit een onverwachte hoek, die van communicatie. En niet van een communicatiemeneer of -mevrouw die een CIO van advies bedient, maar van een IT-er die weet hoe hij communicatie moet inzetten! Net als Garth. Helaas zijn ze zeldzaam. Er is veel te doen, dus wacht niet te lang. Hoe sneller je begint, hoe eerder je voorop loopt en je organisatie en medewerkers voelen hoe het zit. Dat je de IT-leider bent en je programma’s leidt. Voor de IT-afdeling, maar vooral voor de business.

Herken je iets van dit verhaal? En loop je voor je gevoel niet voorop? Dan kun je wel wat hulp gebruiken. Bel of mail me gerust en ik kom je helpen.

 


* Jan Massier is founder van BePresent en gecertificeerd coach. Met ruim 30 ervaring op verschillende (management)niveaus in de IT-wereld coacht en adviseert hij IT-professionals in uiteenlopende organisaties bij vraagstukken over hun persoonlijke – en organisatieontwikkeling.

%d bloggers liken dit: