Tapping the right spot…
Good luck is …
28 januari 2021
Show all

Tapping the right spot…

De waarde van ervaring wordt nog al eens onderschat. Je ziet  dat vaak bij reorganisaties gebeuren: er wordt vooral gelet op het laag houden van de reorganisatiekosten. Da’s voordeel op korte termijn. Dat legt het meestal af tegen de winst op de lange termijn. Haastige spoed is zelden goed.

Door Jan Massier*

Een mooi voorbeeld van dit korte termijn denken komt uit de zeerederij. Daar werd een ervaren werktuigkundige bij een reorganisatie ‘afgevloeid’ om ongeveer een ton aan operationele kosten op jaarbasis te besparen. Wat gebeurde er? Een scheepsmotor van een van de bulkcarriers viel uit. Niemand kon die motor repareren. De operationele schade bedroeg €50.000,- per dag. Zo’n schip moet varen om geld te verdienen. Stilliggen is geen optie.

De rederij deed uiteindelijk een dringend beroep op de ontslagen werktuigkundige, een man met 40 jaar werkervaring. Hij kwam. Hij inspecteerde de motor zorgvuldig, van onder tot boven. Nadat hij alles had bekeken, reikte hij in zijn tas en haalde een kleine hamer tevoorschijn. Hij tikte zachtjes op een van de duizenden onderdelen. Onmiddellijk kwam de motor tot leven. De motor was gerepareerd! Het schip kon vertrekken. Weer geld verdienen.

Een week later ontving de rederij de rekening van de man: €10.000,-
“Wat?!” zeiden ze, “Je hebt nauwelijks iets gedaan. Stuur ons een gespecificeerde factuur!”

De specificatie volgde:
– Tikken met een hamer: € 2,-
– Weten waar je moet tikken: € 9.998,-

Nimmer onderschat de kracht van ervaring…

 

Ook jouw ervaring telt. Zelfs wanneer je nog maar kort werkzaam bent. Immers, je hebt al zoveel meegemaakt. Voor- en tegenspoed. Je hebt overal van geleerd. Die ervaring neem je mee, jouw opleiding en boven al, jouw talent! Wat er op dit moment ontbreekt heeft eerder te maken met jouw overtuigingen. Als die jou in de weg staan heb je een goede reden om contact met me op te nemen. Want ik laat je zien welk gereedschap jij nodig hebt. Waar jij moet tikken? Dat weet jij.

 


* Jan Massier is founder van BePresent en gecertificeerd coach. Met ruim 30 ervaring op verschillende (management)niveaus in de IT-wereld coacht en adviseert hij IT-professionals in uiteenlopende organisaties bij vraagstukken over hun persoonlijke – en organisatieontwikkeling.

%d bloggers liken dit: