De definitie van ‘Good Luck’
28 november 2023
Belemmeringen voor je Digitale Transformatie initiatieven! En een oplossing!
17 april 2024
Show all

Fundamentele Digitale Transformatie topics!

Digitale Transformatie. Iedereen en elke organisatie ondergaat hem. De een snel, de ander geleidelijk. Hoe dan ook, hij stopt niet meer. Digitale Transformatie gaat veel verder dan alleen het razendsnel omarmen van omnichannel digitale werkwijzen, enterprise service management, big data, AI, IoT en andere buzz. En bij een transformatie denk je aan... Juist, een cultuurverandering! Dat vergt nogal wat...

Digitale Transformatie. Iedereen en elke organisatie ondergaat hem. De een snel, de ander geleidelijk. Hoe dan ook, hij stopt niet meer. Digitale Transformatie gaat veel verder dan alleen het razendsnel omarmen van omnichannel digitale werkwijzen, enterprise service management, big data, AI, IoT en andere buzz. En bij een transformatie denk je aan… Juist, een cultuurverandering! Dat vergt nogal wat…

 

BePresent Digitale Transformatie

Heb jij je wel eens afgevraagd wat een transformatieproces van je mensen vergt? En hoe je ervoor zorgt dat je het gros van jouw mensen en allerlei andere stakeholders meekrijgt? Hier een aantal fundamentele aandachtspunten waar je zeker iets mee moet. Allereerst, weet wat de essentie is van je organisatie en hoe je die digitaal kunt waarmaken. Dit gaat over waarde creëren. Voor klanten – consumenten, bedrijven, organisaties – en de eigen organisatie. In een tijdperk van continue verandering, 24 x 7 grenzeloze omnichannel bereikbaarheid en concurrentie. En dat je dat alleen maar kunt bereiken door de integrale inzet van geavanceerde ICT-oplossingen.

Ten tweede: besef hoe je de klantbehoefte optimaal kunt bedienen tegen acceptabele risico’s en kosten. Dat IT daarom integraal deel moet uitmaken van alle bedrijfsonderdelen en dus niet langer een aparte afdeling is. Dat je beseft dat je een lerende organisatie bent, nieuwe aanpakken moet (durven) gebruiken en je medewerkers continue opgeleid moeten worden. Besef bovenal dat jouw organisatie een cultuurverandering ondergaat en dat je die veranderingen moet managen. Daarvoor heb je een heldere en realistische visie nodig met een plan hoe jouw organisatie waarde gaat creëren. Maar ook hoe je de daarmee samenhangende risico’s en kosten kunt managen, en met welke technologie en competenties je dat gaat bereiken.

Een duurzaam huis bouw je op een stevig fundament. Dit geldt ook voor jouw Digitale Transformatie initiatieven. Het is dat onzichtbare deel, wat een flinke investering vraagt, maar gelijkertijd jou de garantie biedt dat je huis niet gaat verzakken en scheuren gaat vertonen. Zelfs niet na een flinke aardschok. Ik kan me voorstellen dat je best wat hulp kunt gebruiken bij dit enorme circus. Schroom niet om de hulpvraag te stellen. Tip: ik heb het vaker gedaan. Met succes! Bel gerust.

 


Jan Massier is founder van BePresent, verandermanager en gecertificeerd NLP-coach. Met 30 jaar ervaring op verschillende (management)niveaus in de IT-wereld ondersteunt hij professionals van uiteenlopende IT-organisaties bij vraagstukken over organisatie- en persoonlijke ontwikkeling.