IT: kom op! Vooral voor jezelf…
De goede dingen doen…
1 april 2020
Mannetjesmaker in de IT
1 juni 2020

IT: kom op! Vooral voor jezelf…

IT is nogal eens het zwarte schaap van de organisatie. Hoe hard die professionals ook hun best doen, de business klaagt voortdurend. Daarbij heerst vaak het beeld dat IT gewoon moet doen wat de andere afdelingen vragen. Met het toenemende belang en de afhankelijkheid van IT leidt een slecht imago tot een groot bedrijfsrisico!

door Jan Massier

Elke organisatie leunt zwaar op z’n informatievoorziening. Op elk moment, op elke plek en voor elk wat wils. Gebruikers worstelen vaak met IT: ze stellen hoge eisen maar hebben een onrealistisch beeld van de (on)mogelijkheden van IT. De IT-afdeling zelf heeft grote moeite om aan alle verwachtingen te voldoen. Het gevolg is een slechte reputatie en gebrek aan vertrouwen in IT.

Zo is menig IT-afdeling of -leverancier niet in staat z’n dienstverlening goed over de bühne te krijgen. Zo belanden ze in een vicieuze cirkel: omdat IT een slecht imago heeft, kan zij het niet meer goed doen… Vooroordelen en hearsay doen de rest. Nog beter je best doen om de IT-fabriek op orde te brengen levert niets op als je niet eerst de communicatie tussen IT en de business verbetert! Met klantgerichte communicatie dat een integraal onderdeel moet vormen van de dagelijkse IT-werkzaamheden. Communicatie als 2-richtingsverkeer tussen IT en de businessafdelingen. Dit is cruciaal voor het kweken van wederzijds begrip, het scheppen van juiste verwachtingen en het herstellen van het vertrouwen in IT.

Dus IT, kruip uit je schulp. Leer communiceren. In begrijpelijke taal, tijdig en regelmatig. Stop het jargon en technotalk. Leer proactief en begrijpelijk te communiceren naar en met je klanten! Vraag hen wat ze willen, wat écht prioriteit heeft en waarom. Dit is je eerste stap op weg naar een respectvolle werkrelatie met je klanten en het beeld dat IT ertoe doet. Dat is wat de IT-ers verdienen en wat jouw organisatie nodig heeft in deze tijd van toenemende complexiteit en hoog verandertempo.

Omdat communicatie voor veel IT-ers niet ‘hun ding’ is, adviseren ik je hulp in te roepen van een professionele partij die dat wel als ‘hun ding’ ziet. Een communicatie-expert met kennis van IT. Die kan helpen het vertrouwen onder klanten in IT te herstellen, de onderlinge werkverhoudingen met de business én de bedrijfsprestaties te verbeteren. En last but not least, laten weten dat IT ertoe doet.

Jan Massier is een IT professional met brede marketing & communicatie ervaring. Als communicatie-expert ondersteunt en beschermt hij IT-managers bij de uitvoering van hun complexe taken. m +31 (0)6 5111 0090 linkedin_logo_Jan Massier
%d bloggers liken dit: