IT gaat over het leveren van waardevolle IT-oplossingen aan de business. Veel organisaties zijn echter ontevreden over de IT-afdeling of -leverancier. Er gaat te veel mis. Door verkeerde verwachtingen, slechte communicatie en ABC-factoren: the Attitude, Behaviour & Culture of ICT. En dat is een enorm risico in tijden van verregaande digitalisering. Ik adviseer en coach (IT-)organisaties hoe IT weer waarde gaat leveren, ook als interim manager. Daarbij hanteer in steevast het motto: “voordoen, samen doen en zelf doen”. Dit gaat dus niet over techniek, dit gaat over het managen van de peoplefactor in IT.
De wereldwijde nr. 1 klacht van organisaties over hun IT-afdeling, is dat zij geen begrip heeft van businessprioriteiten. Tegelijkertijd wordt niet goed uitgelegd hoe IT bijdraagt aan de strategie en toegevoegde waarde heeft voor de business. Hierdoor gaat er heel veel mis! Dat is dus een enorm risico voor je bedrijfsvoering!
Ik help jou de werkrelatie tussen business en IT te verbeteren. Daar komt veel bij kijken en we beginnen met het laaghangende fruit. Want dat is er. Daarbij komen elementen uit de ABC of ICT aan bod: inzicht in de cultuur van IT en hoe klanten die ervaren. Daarnaast maakt communicatie een groot deel uit van de oplossing. Uiteraard gaan we aan de slag met de persoonlijke uitdagingen van de verantwoordelijke IT professional(s).
De effecten van een goede aansluiting van IT met de business zijn o.a.: toename klanttevredenheid, blijere medewerkers, minder risico voor de bedrijfsvoering én betere bedrijfs- en IT-resultaten.
Er komen veel skills kijken bij IT-werk. Nadruk ligt echter op de technische vaardigheden. Veel IT-ers zijn specialisten, bijv. op het gebied van informatie architectuur, hard- en software engineering, service management, standaarden zoals CMM, ITIL of COBIT, methodieken als PRINCE II, Agile-scrum, DevOps. Naast deze harde skills, vraagt IT ook om soft-skills. Rapporten wijzen dat uit, klanten roepen het al tijden. Dat gaat o.a. over:
Luisteren naar de klant | Kennis hebben van de bedrijfsdoelen | Samenwerken en helder communiceren – naar collega’s, klanten en management | Begrijpelijke documentatie maken voor de doelgroep | Empathie – je kunnen verplaatsen in de klant | Quality Assurance | En meer…
Ik adviseer IT-ers over en coach ze bij de ontwikkeling van hun soft-skills. Dit draagt direct bij aan hun professionele ontwikkeling, persoonlijke groei en carrière.
IT-ers hebben de naam dat ze niet goed communiceren. In de IT-wereld voert techniek de boventoon, methodieken en standaarden zitten verweven in de cultuur. IT blijft echter mensenwerk. Ook de IT-afdeling heeft vaak moeite met de communicatie naar haar stakeholders: klanten of gebruikers, de business.
Ik help IT-organisaties communicatief te worden naar de business. Ik leer ze helder en proactief te communiceren over de IT-dienstverlening in begrijpelijke taal voor de klant. Het resultaat is beter begrip van de IT-dienstverlening, meer vertrouwen in en een beter imago van IT.
Mijn aanpak richt zich ook op verbetering van de communicatie door IT-professionals. Naar collega’s, klanten c.q. gebruikers en naar het management. Steeds gericht op hun specifieke rol. Van servicedeskmedewerker tot project manager, van scrum master tot service manager, van teamleider tot CIO.
Mijn aanpak richt zich op het vinden van oplossingen voor individuele vragen en het versnellen van je persoonlijke en professionele groei. Want als werknemer of manager ervaar je momenten waarop je support kunt gebruiken. Kijk maar naar de voorbeelden van veelvoorkomende situaties hieronder. Of heb je andere persoonlijke uitdagingen waar je niet verder mee komt? Vaak kom je daar alleen niet uit. Dit zijn vragen waar ik jou bij kan coachen.
Je wilt meer uit jezelf en je werk halen | Je wilt al langer hogerop maar je twijfelt ook nog steeds | Je hebt nog steeds diezelfde baan, terwijl je er zowat in wegkwijnt | Je voelt weinig energie, je voelt je uitgeput | Je vindt het lastig om de verantwoordelijkheden van jouw functie te dragen | Je vindt delegeren lastig en doet daarom (te) veel zelf | Je ervaart een conflictsituatie op je werk en weet even niet een oplossing
Dit is voor IT-teams die beter willen functioneren, betere resultaten willen bereiken en meer plezier willen bij het volbrengen van hun opdracht. Door mijn aanpak krijg ik teams weer gemotiveerd om gericht aan hun doel te werken. Daarbij spelen missie, visie en strategie een cruciale rol. Ook is het van belang dat de persoonlijke sterktes en kwaliteiten van elk teamlid ingezien worden door de collega’s. Dat leidt tot een betere rolverdeling. Verder komen diverse communicatiefacetten aan bod en zorg ik voor ontspanning in het team om de creativiteit aan te wakkeren.
Hoe en waar we dat doen? Bij jou op locatie? Dat kan. Maar ik bied je ook een mooi alternatief in de vorm van een impactvolle workshop in mijn Terpboerderij Stilleven, garantie voor een goede bonding en motivatie.