IT: ’t wordt tijd dat je leert praten

IT: ’t wordt tijd dat je leert praten

Reacties uitgeschakeld voor IT: ’t wordt tijd dat je leert praten

door Jan MassierElke organisatie leunt zwaar op z’n informatievoorziening. Op elk moment, op elke plek en voor elk wat wils. Gebruikers worstelen vaak met IT: ze stellen hoge eisen maar hebben een onrealistisch beeld van de (on)mogelijkheden van IT. De IT-afdeling zelf heeft grote moeite om aan alle verwachtingen te voldoen. Het gevolg is een slechte reputatie en gebrek aan vertrouwen in IT. Met het toenemende belang en de afhankelijkheid van IT is dit een enorm bedrijfsrisico!Dus is IT nogal eens het zwarte schaap van de organisatie. Hoe hard die professionals ook hun best doen, de business klaagt voortdurend. Daarbij heerst het beeld nog al eens dat IT maar te doen heeft wat de andere afdelingen vragen. Kennelijk is de IT-afdeling of -leverancier niet in staat z’n dienstverlening goed over de bühne te krijgen. Zo belandt ze in een vicieuze cirkel: omdat IT een slecht imago heeft, kan zij het niet meer goed doen… Vooroordelen en hearsay doen de rest.Nog beter je best doen om de IT-fabriek op orde te brengen levert niets op als je niet eerst/ook de communicatie en samenwerking tussen business en IT verbetert! Met klantgerichte communicatie dat een integraal onderdeel moet vormen van de dagelijkse IT-werkzaamheden. Communicatie als 2-richtingsverkeer tussen IT en de businessafdelingen. Dit is cruciaal voor het kweken van wederzijds begrip, het scheppen van juiste verwachtingen en het herstellen van het vertrouwen in IT.Dus IT, kruip uit je schulp. Als je niet langer dat zwarte schap wilt zijn, stop dan met blaten en ga praten! Stop met dat technocratische gewauwel en leer proactief en begrijpelijk te communiceren naar en met je klanten! En vraag hen wat ze willen, wat écht prioriteit heeft en waarom. Dit is je eerste stap op weg naar een respectvolle werkrelatie met je klanten en het beeld dat IT er heus toe doet. Positieve zelfpromotie! Dat is wat de IT-ers verdienen en wat je organisatie nodig heeft in deze tijd van toenemende complexiteit en hoog verandertempo.Omdat communicatie niet ‘een ding’ van IT-ers is, adviseren wij je hulp in te roepen van partijen die dat wel als ‘hun ding’ zien. Om daarmee het vertrouwen onder klanten in IT te herstellen, om de onderlinge werkverhoudingen met de business en de bedrijfsprestaties te verbeteren viagra 200mg. En last but not least, dat IT ook leuk kan zijn.

Jan Massier is marketing & communicatie adviseur voor IT-organisaties en communicatiecoach voor CIO’s. m 06 5111 0090 linkedin_logo_Jan Massier

Over BePresent

Wij zijn een specialistisch en innovatief communicatiebureau met verstand van IT. We helpen IT-organisaties hun diensten en opbrengsten te verbeteren met marketing, (project) communicatie, coaching. Wij zorgen dat IT (weer) een positief imago krijgt en aan de verwachtingen van hun klanten en organisatie voldoet. Maak ook kennis met de verrassende effecten van onze diensten. Neem snel contact op.

Jouw businesscase

Als je serieus nadenkt over de meerwaarde van een beter imago van je IT-afdeling, je eigen reputatie als IT-leider, betere samenwerking met klanten en minder fouten in de operatie, wat is dan je businesscase?

En... waar wacht je nog op?

Back to Top