IT reputatiemanagement: damage control of succesfactor
IT: ’t wordt tijd dat je leert praten
5 juni 2017
Mannetjesmaker in de IT
17 juni 2017

IT reputatiemanagement: damage control of succesfactor

De algemene perceptie van IT-afdelingen is niet zo best. Haar dienstverlening voldoet slecht aan alle verwachtingen. IT zit in ’t verdomhoekje en komt er maar niet uit. Die perceptie is als een vicieuze cirkel: vanwege dat slechte imago, kan zij het nooit goed doen. Vooroordelen en hearsay doen de rest. Dat moet anders!

door Jan MassierIT staat voor informatie-technologie. Technologie voor het produceren van bedrijfsinformatie, kapitaalgoed voor de organisatie. Maar krijgt IT – als een serieus productiemiddel – wel de aandacht die het verdient? Net zoals productiestraten van elektronica, mestkorrels of auto’s? Kijk eens naar de prioriteit die daaraan wordt gegeven. Investeringsmemo’s, gedetailleerde ontwikkelplannen en blauwdrukken, benodigde expertise, etc. En met hulp van de beste ingenieurs en leveranciers. En maakt het uit tegen welke prijs? Natuurlijk, maar de budgetten zijn wel realistisch.

Meer, sneller en beter, maar wel goedkoper. Ehhh, wacht even…

kosten-kwaliteit-snelheid 3-hoek

goed, snel en niet duur:
gaat dat samen?

IT wordt steeds vaker gedwongen meer en sneller te leveren, met hogere kwaliteit en tegen lagere kosten. En, en, en … U kent deze driehoek? Als iets ’s goed en snel gemaakt moet worden, dan is het niet goedkoop. Als het goed en goedkoop moet, dan moet je wel even geduld hebben. En als het snel en goedkoop moet, dan gaat dat ten koste van de kwaliteit. Duidelijk, toch? Het lijkt alsof IT het maar laat gebeuren, daar waar ze zouden moeten zeggen: “STOP!” Dat is moeilijk als je in de hoek zit waar de klappen vallen. Menig CIO heeft het zwaar. Is zijn positie gelijkwaardig aan die van zijn collega directeuren?

Investor relations versus investeren in relaties

De reputatie van IT moet beschermd worden. Het is de indicator voor klantvertrouwen. Beursgenoteerde ondernemingen hebben investor relations mensen rondlopen die de reputatie van het bedrijf te bewaken viagra kaufen rezept. Dat is alles wat ze doen. Omdat ze begrijpen dat beleggers alleen op basis van vertrouwen hun aandelen willen kopen. IT zou iets dergelijks ook moeten willen. Toegegeven, IT-professionals zijn communicatief meestal niet sterk. Dus, hier alvast een tip:IT moet leren voor zichzelf op te komen. Dat begint met het uitdragen van hun missie, als oprechte belofte aan klanten waar ze voor staan. Nu, in het midden van de nacht en ook volgend jaar. Wees wel overtuigd van de voorwaarden die je koppelt aan die belofte. Leg die ook uit aan je klant in voor hem begrijpelijke taal. Vertel hen in alle eerlijkheid waaraan zij moeten voldoen om succesvol samen te werken. Dus, ook durven zeggen als die de klant geen flauw idee heeft van IT en daar wel iets aan moet doen! Anders blijft de samenwerking tussen IT en klanten getob.

Organiseer een communicatiestructuur en wees transparant

Nog wat tips: Een solide reputatie vereist openheid door veel interactie en communicatie. De IT-afdeling is meer dan alleen de helpdesk. IT moet de business begrijpen en vice versa! Dit vergt proactieve en transparante communicatie. Hierdoor bouw je credits op. Dus ook wanneer er stront aan de knikker is, verberg je dan niet en laat je niet op je kop zitten. Laat gedupeerden onmiddellijk weten als hun toepassing of het netwerk instort. Geef aan welke maatregelen je neemt, wanneer je verwacht de storing te hebben verholpen en communiceer over de oorzaak en hoe IT het probleem heeft opgelost. En zo valt er nog veel meer te communiceren…IT heeft een communicatiestructuur nodig. Laat deze inrichten door communicatieprofessionals die alles weten van reputatie management. Als je dat goed doet, dan blijkt communicatie een grote succesfactor voor je IT-afdeling en de organisatie als geheel.

Jan Massier is een IT professional met brede marketing & communicatie ervaring. Als communicatie-expert ondersteunt en beschermt hij IT-leiders bij de uitvoering van hun complexe taken. m +31 (0)6 5111 0090 linkedin_logo_Jan Massier