Communicatieregie voor leiders in IT

Je rol als CIO of IT-executive is ingewikkeld, het maakt je werk niet altijd makkelijk. Je eigen personeel verwacht veel van je, maar ook je klanten die je vroeger collega’s noemde, stellen hoge eisen aan je werk. Alles stopt bij jou, dat is niet eenvoudig en soms verschrikkelijk moeilijk. Wie helpt jou in je werk en met je richting?

Communiceren, Google vertelde het onlangs maar weer eens, is de oplossing. Naar alle partijen die wat van je willen. Ze verlangen dat je hen op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen, nu, morgen en straks. Maar hoe doe je dat en hoe bescherm je je eigen reputatie? Allemaal zaken waar je zeker in je werk niet alle tijd voor hebt. Daarmee gaan wij je helpen. Waarom? Omdat we zeker weten dat je er sterker en beter van wordt. Het is al meerdere keren bewezen en wij zijn er gewoon goed in.Je krijgt van ons een communicatiemanager die je een structuur leert waardoor je communicatief on top blijft en die jou bescherming biedt. Naar je personeel en naar je organisatie. Zeker op de belangrijke momenten en vooral dagelijks. Hij gaat je volledige transparantie opleggen en helpt je inhoud en vorm te geven aan je communicatie met aansprekende en overtuigende middelen.Er is veel te doen dus wacht niet te lang. Hoe sneller je begint, hoe eerder je voorop loopt en je organisatie en medewerkers voelen hoe het zit. Dat je de IT-leader bent en je programma’s leidt, voor de organisatie en vooral voor de business.

Benieuwd naar de aanpak?

Je krijgt dus een communicatiemanager voor een jaar om je heen. In de eerste twee maanden maakt hij intensief kennis, inventariseert hij met welke uitdagingen jullie te maken hebben en hoe jouw huidige ‘beschermingsstructuur’ eruit ziet. Hij gaat dus ook met je stakeholders in gesprek. Het resultaat legt hij vast in een stappenplan voor de inrichting van die structuur. Hij en jij committeren je er samen aan! Parallel lost hij alvast wat knelpunten op, de klassieke quick wins.Na twee maanden zal je merken dat er dingen gaan gebeuren. Zo gaat hij bijvoorbeeld verbeteringen regisseren rondom de manier van communiceren naar je opdrachtgevers. Hij gaat duidelijkheid creëren rondom prioriteiten, de samenwerking tussen IT en klanten en rondom jouw producten en diensten. Ook gaat hij iets met jouw PR doen. Alles wat hij doet, gebeurt uit jouw naam. Stap voor stap in een behapbaar tempo.

Benieuwd naar de aanpak?

Tijdens jullie reguliere maandelijkse interactie evalueren jullie resultaten en kijk je weer een stap vooruit. Hij legt je uit hoe de communicatie moet gaan lopen, wie welke rol daarin pakt en met welke middelen. Hoewel hij niet dagelijks in je omgeving rondloopt, is hij steeds beschikbaar als jouw klankbord voor vraagstukken die op je pad komen. Ook nemen jullie tijd om te relativeren! Hij lost dus heel zelfstandig dingen voor je op zodat jij tijd houdt voor je dagelijkse prioriteiten.In de laatste maand evalueren jullie het eindresultaat van zijn ondersteuning en hoe je zonder zijn hulp verder kunt. Hij rondt de laatste werkzaamheden af en draagt lopende zaken over. Hij vertrekt met een gerust hart als jij zelfstandig en met volledige toewijding je eigen reputatie kunt beschermen.

Over BePresent

Wij zijn een specialistisch en innovatief communicatiebureau met verstand van IT. We helpen IT-organisaties hun diensten en opbrengsten te verbeteren met marketing, (project) communicatie, coaching. Wij zorgen dat IT (weer) een positief imago krijgt en aan de verwachtingen van hun klanten en organisatie voldoet. Maak ook kennis met de verrassende effecten van onze diensten. Neem snel contact op.

Jouw businesscase

Als je serieus nadenkt over de meerwaarde van een beter imago van je IT-afdeling, je eigen reputatie als IT-leider, betere samenwerking met klanten en minder fouten in de operatie, wat is dan je businesscase?

En... waar wacht je nog op?

Back to Top